dinsdag 27 augustus 2013

Taaleis voor buitenlandse werknemers


Op 28 maart j.l. plaatste het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegendheid een nieuwsbericht op haar site over de taaleis voor buitenlandse werknemers. Ook kraanmachinisten die tijdelijk werken in Nederland moeten de Nederlandse taal voldoende beheersen om hun werk veilig te kunnen doen en ernstige ongevallen te voorkomen.

De oude regel voor buitenlandse kraanmachinisten was dat ze voldoende moesten kunnen communiceren met de mensen op de bouw en ik ging er van uit dat dit de Nederlandse taal was. Tot een examinator mij uitlegde dat op veel bouwplaatsen alleen nog maar buitenlandse mensen werken. Aan de Nederlandse taal heb je op zo'n bouwplaats niet veel, juist dan is het van belang dat de kraanmachinist de taal spreekt van de mensen die op de grond werken.

Daar is niet veel tegen in te brengen.

Daarom ben ik benieuwd of deze taaleis in de praktijk de veiligheid verhoogd en wat mensen uit de praktijk hier van vinden.

Ik heb een discussie geopend op de communitie Kraanmachinist op Google+, ik nodig je dan ook van harte uit hier je reactie te plaatsen.

Ik hoop op een levendige discussie !


Hilda Bolhuis
HOC Opleiding & Training

Geen opmerkingen:

Een reactie posten